"Chefer tar ansvar"

Annika Forsell Andreassons enhet Volvo Cars Customer Service har överträffat arbetsmiljömålen tre gånger tack vare tydligare ansvarsfördelning. Nu trycker hon på gasen för att dra med sig tjänstemännen.

Volvo Cars Customer Service jobbar med allt det där som händer efter att du köpt din bil. Eftermarknad med säljbolag och centrallager ingår i företagets verksamheter. Annika Forsell Andreasson, enhetens Senior Health and Safety Specialist, använder IA-systemet för teknikföretag:

– Här på lagret presenterade jag TIA för ledningsgruppen för ett år sedan. Vi skulle börja i september 2013. Jag visade en film som beskrev hur det funkade. Då ville första linjens chefer inte vänta till september. De ville börja direkt.

Tidigare system för att anmäla, utreda, följa upp olyckor och tillbud var trögjobbat.

– Det var blanketter som skulle fyllas i, därefter utredning, iväg med posten och sedan skulle det skrivas på.

Företaget jobbar också med Gröna korset. Ett visualiseringsverktyg som visar olyckor med och utan frånvaro. Tillbudsrapportering och riskobservationer mäts grundligt i organisationen.

När Annika började mäta antalet rapporterade tillbud var målet 1 rapporterat tillbud per 75 anställda och månad. Målet höjdes senare till 1 rapporterat tillbud per 40 anställda. När TIA infördes började också riskobservationer att mätas.

– Det hände något i samband med att vi drog igång TIA. Vi överträffade målet tre gånger. Nu har vi höjt ribban till 1 rapporterat tillbud eller 1 riskobservation per 7 anställda och månad. TIA har hjälpt oss att målsätta chefer på det. Att chefer tar det ansvar de ska ta. Och att frågan är uppe och levande.

“– Vi vill skicka hem folk i samma skick som de kom.“

Volvo Cars Customer Service var först på företaget med att dra igång en pilot. Annika beskriver fördelarna med att processen blir synlig. Att det är så enkelt att få fram statistik och att det blir effektivt i kommunikationen med cheferna.

– Det är tydligt hur bra teorin stämmer med verkligheten. Jag tittade till exempel på vilka avdelningar som haft flest olyckor. Vi fick en tio-i-topplista med tre avdelningar som stack ut. Sen vände jag på statistiken och tog fram de avdelningar som hade flest rapporteringar av tillbud och riskobservationer.

Annika såg att de som rapporterat bäst inte fanns med på tio-i-topplistan över olyckor.

– På plats 1–6 av dem som hade rapporterat bäst fanns bara en olycka. Medan de som låg i topp på antalet olyckor var sämst på att rapportera tillbud och risker.

– Före semestern gjorde ledningen en safety walk på en avdelning som hade många olyckor, både med och utan frånvaro, men nästan inga rapporterade tillbud eller risker. Sedan började de rapportera och blev dessutom bäst på det. Jag ser att de är bäst, graferna slår i taket. Därefter slutade olyckorna.

Effekten syns tydligt i verkstadsmiljön men inte i kontorsmiljön. Utmaningen framöver är de delar av verksamheten som inte är vana att se risker. Framför allt bland tjänstemännen.

– De är helt enkelt ovana att rapportera. Det handlar om ordning och reda egentligen. En stor utmaning är också att få in systemet globalt. Vi har precis börjat testa i ett lager i Maastricht.

Annika har järnkoll på mål och statistik men visionen uttrycks helt utan siffror.

– Vi vill skicka hem folk i samma skick som de kom.

Fakta Volvo Car Group Customer Service

Verksamhet: Teknikindustri
Anställda: 1 200
Facklinga organisationer: IF Metall, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer
IA-system:TIA